Категорії розділу
Категорії розділів
Виступи [6]
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 17
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті » Виступи

Написання фанфіків

Написання фанфіків – один із способів розвитку активної творчості сучасного школяра

Одним із найважливіших завдань, які ставить перед собою учитель-словесник, є розвиток креативності, творчої уяви учнів, уміння образно й оригінально висловлювати свої думки, що, безперечно, формує життєву позицію, яка базується на високих моральних якостях. Саме на уроках словесності у дітей формується розуміння істинної вартості життєвих цінностей. Творчий учитель завжди виходить за рамки програми, підручника, прагне бачити у вихованцях однодумців, небайдужих, зацікавлених людей – своїх помічників і продовжувачів. Сьогоднішній  учень має необмежені можливості для отримання  інформації. У мережі Інтернет можна знайти відповідь на будь-яке питання. І це чудово!..  Якби  не існувало потреби оцінювання знань. Оскільки одна із остаточних цілей навчання – підготовка кваліфікованих спеціалістів, розумних, творчих. Тому така необхідність була і буде завжди – інакше неможливо визначити  рівень навченості, набутих умінь і навичок. Важливо, щоб потрібна інформація не проходила повз свідомість майбутнього фахівця, а відкладалася в пам`яті, сприяла набуттю професійного досвіду. Ось чому поряд із позитивом, прогресом, який несе Інтернет, незмінно  іде негатив – можливість для не дуже чесних людей привласнювати чужі інтелектуальні та творчі здобутки. Сучасному учителю нерідко важко визначити авторство запропонованої дитиною творчої роботи, літературного твору тощо. Який би педагог не був обізнаний, яку б гарну пам`ять не мав, його можливості не безмежні, учитель фізично не в силі утримати в голові все те, що дає Інтернет. Тому  талановито й оригінально виконані традиційні творчі домашні роботи сьогодні не завжди є показниками обдарованості тих, хто подає їх на перевірку вчителю.

У листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін» визнано домашній контрольний твір не обов`язковою формою контролю з української літератури, бо    « в сучасних умовах завдяки розвитку інформаційних технологій і рівню володіння ними учнями написання домашнього контрольного твору, який потім має перевірити учитель, перетворюється на формальність і не дозволяє об`єктивно визначити знання учнів з певної теми». Міністерство рекомендує обрати фанфік як форму домашньої творчої роботи. Оскільки це унеможливить списування і сприятиме самостійній роботі учнів.

Фанфік останнім часом став дуже поширеним різновидом творчості серед шанувальників популярних творів мистецтва.

Фанфік, або фенфік ( від англ. fan – шанувальник і fiction – художня література) – текст (або літературний твір), у якому використано ідеї, сюжет, персонажі оригінального твору (літературного чи кінематографічного). Фанфік може бути продовженням, передісторію, пародією, «альтернативним всесвітом», кросовером ("переплетінням" кількох творів) тощо.

Автори фанфіків створили велику кількість його жанрів. Не всі з них, звичайно,  варто використовувати у школі. Зокрема ті, у яких багато уваги приділено смерті, жорстокості, тортурам  (Дарк або Даркфанфік (Dark, Darkfic) ), у яких один або декілька героїв помирають (Deathfic), у яких розкривається еротична, сексуальна тематика  (Ваніль(Vanilla), Грейпфрут (Grapefruit), Домашня дисципліна (Domestic discipline),
Фіранкова історія (Curtain story), Кінк (Kink) і Сквік (Squick), Лимон (Lemon)
UST (Unresolved Sexual Tension) тощо). Фанфіки такого типу цікаві певному колу людей, тому виносити їх на загал  немає потреби. І з точки зору морального виховання майбутнього покоління не варто їх популяризувати серед шкільної молоді. Саме тут вважаємо доречним  наголосити, що учитель повинен сам уміти і вчити  дітей «фільтрувати» інформацію – вибирати із того нескінченного потоку, що пропонує Інтернет, світле, позитивне, розумне, що вселяє добро в душі, оптимізм, пробуджує бажання жити і діяти.

Зазвичай до тексту фанфіку додають "шапку", де вказано автора і зміст твору:
Автор (ім'я або нік)
Перекладач (ім'я або нік перекладача) — цю графу використовують тільки в перекладах.
Бета (Бета-рідер, іноді gamma, gamma-reader) — імена або ніки людей, що редагували або допомагали редагувати текст. При цьому Бета редагує орфографічні, пунктуаційні та інші помилки, а Гамма - сюжетні.
Назва фанфіку.
Дисклеймер (англ. disclaimer) — попередження, в якому автор повідомляє читача (особливо правовласника), що фанфік або сайт, про який іде мова, створено не з метою отримання прибутку, та вказує, кому належать всі права на використаних героїв. Також у дисклеймері може бути попередження про зміст самого фанфіку, але зазвичай його виносять до окремого розділу «Попередження».
Варнінг/Попередження (від англ. warning) — попередження про зміст фанфіку, якщо він містить мотиви, котрі можуть викликати неприйняття у читачів (слеш, OOC, AU, нецензурна лексика тощо).
Рейтинг (англ. rating) - неформальна система визначень, прийнята авторами фанфіків для того, щоб дати читачам початкове уявлення про те, наскільки фанфік або фан-арт придатний для певних вікових груп. Рейтинги грунтуються на шкалі американської асоціації кінокомпаній. Система рейтингів і критерії їхнього використання в різних спільнотах можуть різнитися між собою. Зазвичай використовуєть таку шкалу:
G/Дженерал (General) — фанфіки, які може читати будь-хто.
PG (Parental Guidance) — фанфіки, які можна читати тільки  від дванадцяти років з дозволу батьків.
PG-13 - фанфіки, які можна читати тільки від тринадцяти років з дозволу батьків.
R (Restricted) — фанфіки, в яких є секс, насильство, нецензурна лексика.
NC-17 (No Children) — фанфіки, які не можна читати дітям. У тексті є графічні описи сексу і/або насильства, різні перверзії. Цей рейтинг - відповідник рейтингу Х в кіно.
Іноді трапляються рейтинги PG-15 або NC-21 — вони випадають з чинного списку.
Пейринг (англ. pairing) — так зазвичай позначають фанфіки, в яких описано романтичні й сексуальні стосунки. Цей рядок у шапці вказує, які персонажі вступлять у стосунки.
Пари записують через косу риску — слеш (Перший персонаж / Другий персонаж). Зазвичай першим пишуть ініціатора стосунків (або активного партнера). Добре відомих персонажів канону зазвичай позначають ініціалами.
«Жанр» - особлива позначка про загальний «настрій» фанфіку.
Опис/Саммарі (англ. summary) — короткий опис фанфіку, анотація.
Також у "шапці" можуть бути Примітки, Присвята та Подяки.

У шкільній практиці доречно використовувати такі жанри фанфіку:

Екшен, Екшн (Action) — фанфіки з динамічним сюжетом. Стосункам між персонажами приділено небагато уваги.

Альтернативні реальності (Аlternate universe) –автор створює неіснуючий ні в реальності, ні в канонічному творі всесвіт, зберігаючи при цьому героїв з канону.

Гумор (Humour) — гумористичний фанфік.

Пародія (Parody) — комічне або сатиричне наслідування оригінального твіру.

POV (Point of view) — розповідь від першої особи.
Смарм (Smarm) — фанфік, у якому герої розуміють важливість дружби. Натяки на романтичні або сексуальні відносини з іншим персонажем відсутні.

Фанфіки з романтичною лінією:

Романтика (Romance) — фанфік про романтичні стосунки між героями. Як правило, має щасливий кінець.

Драма (Drama) — романтична історія з сумним фіналом.
Ангст (Angst) — текст, де велику увагу приділено стражданням персонажа духовним або фізичним.

Флафф (Fluff) — текст, де увагу приділено доброзичливим стосункам між героями.

Hurt/comfort — текст, у якому один персонаж страждає, а інший приходить йому/їй на допомогу.

Established Relationship (ER) — спокійні, усталені стосунки між героями.

Кросовер (Crossover) – фанфік, у якому поєднуються герої або навіть світи повністю двох і більше творів-канонів.

Filk  – філк-пісня

Song fic – фанфік, у якому розповідь переплітається з куплетами чи уривками пісень.

Сhallenge – виклик, твір, написаний за запропонованим сюжетом із використанням певних обов`язкових елементів, вказаних в умовах виклику.

Фанфіки можна класифікувати за розміром:

Максі (Max) — дуже великий фанфік, часом більший за середній роман. Приблизно від 70 машинописних сторінок.

Міді (Midi) — фанфік середнього розміру. Приблизно від 20 до 70 машинописних сторінок.

Міні (Min) — маленький фанфік. Розмір від 1 машинописної сторінки до 20.

Драббл (Drabble) — коротка історія на 100 слів, яка має підтекст і/або несподіваний кінець.

Віньєтка (Vignette) — дуже коротка історія, котра включає якусь одну думку (опис почуттів, внутрішній монолог, невеличку подію).

Фіклет (Ficlet) — короткий фанфік.

 До фанфіків застосовують і звичайні літературні терміни:

 Дилогія (Ambilogy) — серія з двох фанфіків, як правило, максі. Трилогія (Trilogy of novels) — серія з трьох фанфіків.

Сиквел (Sequel) — продовження, де змальовано, що трапилося з героями після закінчення іншого тексту.

Приквел — опис подій, які трапилися з героями до подій певного тексту.

А ось і словник юних фікрайтерів, або фіків (авторів фанфіків): 

пейринг — сюжетний поворот; 

бета — особа, яка виправляє в тексті фанфіка змістові (для чого необхідно добре знати канон), орфографічні, лексичні та інші помилки; 

бетити — редагувати фанфіки; 

си́квел - фанфік, який за сюжетом є продовженням художнього твору;

 приквел — фанфік, описані в якому події відбуваються раніше за ті, про які йдеться у творі-каноні..

Не бажаючи розлучатися з улюбленими героями, шанувальники літературних творів чи кінофільмів дають їм друге життя. Кидають їх у вир нових подій, пригод, подорожей, ідей, створюючи власні оповідання, повісті, романи, вірші, п`єси. Фанфік – це різновид творчості шанувальників масової літератури. Чи можна його вважати жанром художньої літератури, наразі немає одностайної думки. Але те, що фанфік – це вияв особистої творчості, глибини таланту, проба   пера, вреші-решт, не викликає сумнівів. У фанфіку – творчій роботі з літератури – учень продемонструє рівень знань змісту оригінального програмового твору, усвідомлення його проблематики, головної думки, висловить пережиті під час читання  почуття. При цьому учневі не обов`язково бути шанувальником цього твору. Даючи дітям можливості виявити фантазію, необмежену творчу уяву, вільно висловити емоції, учитель отримує шанс виявити обдаровану особистість. Фанфік – один із ефективних способів виявлення обдарованих дітей - тих, чиї творчі роботи відзначатимуться глибиною думки, оригінальністю, небуденністю, неординарністю образів, ідей, сюжету, композиції.

Учителю важливо вміти мотивувати творчість школярів, пробуджувати в них бажання діяти нешаблонно, оригінально, цікаво, стимулювати до творчого здобуття знань і заперечення стереотипів та звичних схем діяльності, сприяти становленню самостійної творчості у різних сферах життя. Цей процес багатогранний, тривалий і передбачає вміння педагога творчо підійти до розв’язання проблеми навіть у звичному матеріалі.     Велику користь для розвитку дитини дає залучення її до творчої, а не лише «сприймальної»  діяльності. Якщо учень у школі не навчиться нічого творити, то й у житті він лише наслідуватиме і копіюватиме. Справа словесника – підготувати читача, який добре відчуває слово і критично мислить. Тому пройти школу літературної творчості корисно не тільки обдарованим і здібним учням, а усім. Тож, використовуючи у своїй роботі практику створення фініків, учитель не тільки матиме нагоду виявити літературно обдарованих дітей, а й сприятиме розвитку творчих здібностей усіх учнів, розширенню їх уяви, фантазії, збагаченню їх словникового запасу, посиленню (а в когось, можливо, й пробудженню) інтересу до літератури як виду мистецтва, джерела духовності, добра. Врешті, цей процес формуватиме любов до Слова, до рідної мови, а через неї – національну свідомість.

Для створення фанфіку - домашнього завдання - немає обмежень у часі, тому обсяг роботи має бути довільним. У шкільній практиці, звичайно, не варто вимагати від учнів створювати фанфіки розміру максі, міді. Достатньо навчити писати міні-фанфіки. Результат залежатиме від глибини таланту, обдарованості, від ступеня зацікавленості роботою. Наприклад, придумати власну розв`язку подій, зробити другорядного героя головним (ввести нову сюжетну лінію), дописати «втрачену» сторінку, скласти епілог(приквел) або пролог (сиквел), створити власний твір за мотивами оригіналу тощо.

Запропонувати створити учням фанфік можна і під час уроку. Але учителю слід пам`ятати, що на уроці час обмежений його рамками. Тому, готуючись до такого уроку, слід ретельно продумати і так конкретизувати завдання, щоб його невеликий обсяг не викликав сумнівів і не похитнув упевненості дітей у своїх силах. На уроці діти можуть скласти драббли, віньєтки, фіклети (діалоги, монологи, описи  тощо). Учням подобається  працювати з фанфіком. Гадаю, що такі завдання  сприяють кращому розумінню авторського начала.

Ви можете запропонувати учням написати фанфіки за такими завданнями:

Напишіть власний кінець казки «Про правду і кривду»,

Змініть завдання для Марусі у казці «Мудра дівчина»,

Допишіть пригоди Лиса Микити в місті (за казкою Івана Франка «Фарбований лис»),

Опишіть, які почуття переживала Хуха-Моховинка, коли було зруйновано її домівку в старій сосні,

Ознайомтеся з представниками української демонології. Введіть в казку «Потерчата» міфологічну силу, яка протистояла б Потерчатам. Які зміни стануться в сюжеті казки?

Напишіть перелік справ, які вам треба доробити, аби не потрапити до країни Недоладії.

Доповніть зміст казки Галини Милик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» власним описом міста Недоград.

Змініть кінець оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»

Доповніть текст оповідання «Лось» листом-засудженням браконьєру, який вбив Лося.

   Напишіть п’ятий життєпис Хлопчика-Фігурки, який задоволений собою.

Опишіть уявну зустріч Павлика із оповідання С.Черкасенка «Маленький горбань» та Жені із оповідання Є.Гуцала «Олень Август».

Напишіть оповідання за віршем Т.Г.шевченка «Мені тринадцятий минало».

Напишіть розповідь про молоді роки Лени Булиги, героїні повіті Б.Харчука «Планетник»

Трансформуйте новелу любові Пономаренко «Гер переможений» у оповідання

Доповніть повість Анатолія Дімарова «Блакитна дитина» розповіддю про пригоди сучасних школярів

Запиши поезію Ліни Костенко «Кольорові миші» прозою. Доповніть свій запис виступом адвоката Анни, який міг бути проголошений ним на суді

Доповніть цикл «Дивосвіт» І.Калинця власними образами

Запишіть діалог, який міг би статися між Сашком (повість О.Довженка «Зачарована Десна») та Михайликом (повість М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»)

Напишіть оповідання, в якому герой оповідання «Скарб» матиме протилежні риси характеру. Як при цьому зміниться сюжет твору?

Що таке на світі щастя? – спитав би я у дуже письменних…

Запишіть свою версію закінчення оповідання «Скарб»

Напишіть повчальну бесіду Мишки з мишенятами(За казкою Б.Лепкого «Мишка»)

Напишіть твір за поданим початком:

Людина нібито не літає…

А крила має.

А крила має!

Уявіть, що в печеру до Івана Вишенського залетів не вишневий цвіт, а ваш лист. Який зміст він би мав?

Складіть пісню-плач України за Іваном Вишенським.

Уявіть, що ви знаходитесь в печері на місці Івана Вишенського. Яку бесіду з Богом повели б ви?

Із цитат з поезій Тараса Шевченка складіть власний вірш про майбутнє України

Складіь і запишіть уявний діалог Марії та Анни, героїнь творів Івана Франка «Сойчине крило» та «Украдене щастя»

Напишіть продовження новели «Сойчине крило». Чи мають герої новели майбутнє?

Напишіть лист-осуд Саві та Рахірі, героям твору М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»

Фанфік дає великі можливості як учням, так і вчителям.   

Для учнів:

  • фанфікшен – це простір для фантазії;
  • розвиває творчі здібності;
  • потребує самостійної роботи у виборі тем, образів;
  • навчає вмінню лаконічно висловлюватися; 
  • формує інтерес, бажання розвиватися, бачити свої успіхи;
  • виховує самооцінку, надає можливість побачити свої здібності, розвиває впевненість у собі.

Для вчителя:

  • жанр фанфіку дозволяє перевірити рівень сприйняття твору учнем;
  • допомагає побачити діалог письменника і учня (зазвичай скритий від педагога);
  • розкриває очі вчителя на творчі можливості учнів;
  • зміст твору, що вивчається, краще засвоюється завдяки поєднанню творчої уяви учня з позитивними емоціями під час створення власного оригінального твору.

Слід пам`ятати, що творчість людська не має меж. Тому не варто строго дотримуватися тієї жанрової специфіки фанфіку, яка створена і відома сьогодні. Не треба заганяти творчу працю учнів у рамки певного жанру і засмучуватись через те, що цікава робота, написана оригінально і талановито, але  не вписується в жоден із відомих жанрів. Для творчості не може бути лімітів. Дітям слід пропонувати  спробувати свої сили в тому, що вже відпрацьовано іншими, але й не обмежувати їхню фантазію. Хай вибір залишається за ними. І нехай вони створюють нові жанри! 

Категорія: Виступи | Додав: Nat6a (10.08.2015)
Переглядів: 5962 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Годинник
Пошук
Календар
Радіо
Друзі сайту
Сходинки до вершин знань < Методсовет /a> Учительська світлиця
Сайт педагогічних ідей

Copyright MyCorp © 2024
uCoz